/  Feminismes   /  Actuem contra els Feminicidis. Apunts sobre el XII Fòrum contra les violències de Gènere

A Catalunya el mes de novembre, mes de lluita, va començar amb la manifestació unitària del dia 5  a Tarragona, amb un manifest en el que no només es denuncia una sèrie de violències, sinó que exigeix mesures concretes per eliminar-la; ha seguit amb un munt d’actes, xerrades, conferències… que es realitzen en molts pobles i ciutats i acaba el 25 de Novembre amb la Manifestació Unitària de la Xarxa de Dones Feministes contra les Violències. I de fa dotze anys, es celebra, durant tres dies de novembre, organitzat per la Plataforma contra les Violències de Gènere el Fòrum contra les Violències de Gènere. Aquest any el lema ha estat «Actuem contra els feminicidis»

forumSegons Montserrat Vilà, presidenta de la Plataforma, en la seva salutació al Fòrum, «la violència contra les dones és un fenomen global, mundial, no se ‘n escapa cap país del món. Perquè el poder prové dels homes en tots els àmbits públics i privats. Ens han fet creure que això ha canviat. Però només és un miratge. Continuen recordant-nos que ells dominen amb els assassinats de dones a nivell mundial, europeu i local.

Des de Llatinoamèrica, s’ha anat fent fort el terme “feminicidi”. És una manera d’anomenar els assassinats pel fet de ser dona i anar a les seves causes, la violència estructural i la impunitat que comporten aquests assassinats. Fem públic i notori la complicitat dels Estats que no prenen mesures o que faciliten d’alguna manera la normalització de les violències masclistes i la impunitat als agressors».

La conferència inaugural va anar a càrrec de feminicidio.net (http://www.feminicidio.net) que va dibuixar la situació dels feminicidis a Catalunya. En aquesta conferència, es va analitzar el procés pel qual es recullen les dades per poder parlar de feminicidis. La Llei de Protecció de Dades, molt sovint, posa traves a aquest procés de recollida, dificultant així la reconstrucció dels casos de feminicidi i fent-ne difícil la seva visualització.

Des de 2010, inici de la seva investigació, han pogut documentar 683 casos de dones assassinades a Catalunya. I això, sense tenir en compte les dades que provenen de la documentació que realitza l’estat espanyol, que són escasses i poc útils. Dins del marc d’aquesta conferència, també vaig tenir l’oportunitat d’aprofundir en el tema de feminicidis i cinema espanyol, tot analitzant pel·lícules com Tesis, La Isla Mínima, Te doy mis ojos i Porqué estás sola, Sara.

En el marc del Fòrum es van desenvolupar nombrosos tallers, del quals en destaquem el de “Violències sexuals: més greu i més invisible del que ens pensem”. En aquest espai, vam poder debatre sobre la utilització del cos de la dona en els processos de guerra i com, sovint, aquest fet s’invisibilitza als ulls de la societat. Els casos de Mèxic i Colòmbia, són exemple d’anàlisi, així com Palestina. Sama Fayez Aweidah, Membre del Centre d’Estudis del tema de la Dona, ens explica la situació a Palestina, on la culpabilitat de l’acte de violència sexual recau en la dona, per motius legals i d’ocupació. Davant els tres exemples, s’exposa la solució de la reparació, segons la voluntat de les persones que pateixen o han patit violència sexual.

Però l’assassinat és la punta que més es veu de l’iceberg de la violència. És violència quan algú et posa la mà a sobre sense el teu permís, quan pensa que pel fet d’anar de festa pot fer amb tu el que vulgui, és violència quan  per la mateixa feina cobrem un sou inferior, quan la pobresa té nom de dona…

I més enllà pensem en les dones palestines, les kurdes, totes les que han de marxar del seu país; les que no disposen d’aigua corrent o no se’ls permet anar a escola.

Celebrem totes les iniciatives de grups de dones arreu; per exemple la campanya «No és NO» que s’ha donat en moltes Festes Majors. Però reclamem també dels governs que s’apliquin les polítiques públiques i protocols de gènere als jutjats, a serveis socials, a la salut, a l’educació, a les empreses i universitats. Des de la Fundació l’Alternativa fem nostra la crida del Fòrum «Actuem per aturar la violència i els feminicidis».

Adelina Escandell i Vera Sánchez

Etiquetes: