/  Memòria històrica   /  Arxiu Josep Serradell “Roman”, una nova fase de l’arxiu de Comunistes

Arxiu Josep Serradell “Roman”, una nova fase de l’arxiu de Comunistes

Durant el 2020 va iniciar-se la nova fase de l’arxiu Josep Serradell, amb nova pàgina web i molta bona feina, aquí teniu un article explicant la tasca feta i els objectius d’aquest arxiu cabdal en la preservació de la memòria d’esquerres com a eina per a recuperar la memòria democràtica

Els comunistes sempre hem tingut cura de la preservació del patrimoni històric i la memòria de la lluita sobretot i fonamentalment del període 1982-2014, etapa  de la que tenim molta més documentació com a conseqüència de l’herència rebuda dels temps de la clandestinitat i la lluita contra la dictadura franquista, la transició, l’exili i els primers temps de la democràcia, quan la nostra referència era el PSUC.

El PCC va heretar  aquest costum i a partir de l’últim congrés, el juny del 2017 a Badalona  va crear un grup  per a la gestió del procés de preparació del patrimoni documental comunista per a la seva difusió. Aquest patrimoni, ara  és propietat de Comunistes de Catalunya, però també és la història de molta més gent que potser ara és a altres organitzacions polítiques. No fem una gestió privada del patrimoni comú, i tot i que la gestió és nostra i la propietat és nostra, concebem l’arxiu com un Espai de Trobada, amb l’objectiu de posar aquest patrimoni a disposició d’estudiosos i del públic en general.

Recollíem una herència de patrimoni documental, sobretot a través de camarades que havien anant confiant-nos els seus documents, llibres, col·leccions de revistes, etc.,  i de tasques prèvies que s’havien dut a terme, sobretot en la dècada dels anys 2000, en què la Fundació Pere Ardiaca, va encarregar a un grup de comunistes organitzar l’arxiu fotogràfic de l’Avant, la col·lecció de l’Avant i el fons donat per Josep Serradell “Roman”.

Tota la documentació que s’havia preservat del que havia anat generant el PCC, la Fundació Pere Ardiaca, el setmanari Avant, la revista Realitat, els CJC, i òrgans centrals i intermedis  de direcció del partit, així com de les cèl·lules i de la Festa d’Avant, entre d’altres, va fer un itinerari per diferents locals fins que ha arribat a la localització actual a Montcada.

També hem ingressat la documentació que havia estat emmagatzemada en un local de Sant Adrià, que inclou la documentació del fons d’EUiA d’aquesta localitat.

Així que ja tenim local per l’arxiu, la biblioteca especialitzada ─amb milers d’exemplars─, una col·lecció de milers de cartells, una col·lecció de més de 12.000 fotografies del fons de l’Avant ─en paper i digitalitzades─, una hemeroteca amb la col·lecció completa del setmanari Avant, ─del qual ja hem digitalitzat els primers 25 números─, la col·lecció sencera de la revista Realitat, així com una amplíssima  col·lecció de revistes ─algunes dels temps de la clandestinitat editades a l’exili─, revistes del moviment comunista internacional, etc.

I ara us podem presentar la web de l’Arxiu Josep Serradell “Roman”. Aquesta web ─arxiujosepserradell.cat─ens permetrà oferir al món el nostre patrimoni històric de lluita, la lluita de les dones i dels homes comunistes, que han enarborat aquesta bandera en tots aquells fronts per la igualtat, la fraternitat, la llibertat, la pau, la justícia social, el feminisme, els drets laborals, l’antifeixisme i en general, la lluita per la vida digna. Dones i homes, que en diferents moments han estat organitzades i organitzats al partit.

Són històries de lluita, de solidaritat, de com hem estat capaces d’organitzar-nos, i de com aquest poble organitzat li ha plantat cara al feixisme en plena dictadura; de com la solidaritat obrera ha propiciat que la classe treballadora protagonitzés moments històrics i definitius en la conquesta dels nostres drets; de la lluita contra la injusticia; de com en el nostre país, la joventut organitzada en el moviment estudiantil, en les assemblees d’aturats, en la lluita per la pau, en la lluita contra la precarietat laboral, en la solidaritat internacionalista, etc., ha conquerit drets i ha aconseguit parar-li els paus al neoliberalisme. De com les dones sempre hem estat en la lluita, i encara que ho hem tingut difícil per a què se’ns tingués en compte, hem estat també a dins dels fronts de lluita per a conquerir la consideració i respecte dels nostres companys.

Totes aquestes històries, que fins ara han romàs ocultes i silenciades, aniran sortint a la llum, perquè són un patrimoni col·lectiu i és necessari exercir un contrapoder també a la història amb majúscules, a la història oficial que és interessadament esbiaixada. Fem un treball de formiguetes per tal que la nostra història, el nostre patrimoni de lluita, el nostre fil roig, pugui ser conegut i estudiat, i també per a que les lluites d’avui tinguin un espai per a ser preservades i difoses en el futur.

Agraïments als i les comunistes: Josep Serradell Roman, Manola Rodríguez, Carola Ribaudí, Salvador Martorell, Ignasi Fina i Margarida Abril. Són companys que van fer donació dels seus fons documentals personals i polítics i que ens ajuden moltíssim a reconstruir la nostra història de Comunistes. No són els únics, a hores d’ara tenim moltes més donacions de fons ingressats en l’arxiu, i també molts més pendents d’ingressar que a mesura que anem avançant en el tractament de la documentació, anirem incorporant a l’arxiu.

Joan Tafalla, Alicia Valencia, Miquel Àngel Sòria, Manolo Moreno, Pancho Gallardo, Jordi López, i Albert Fajula.