/  Ens adherim   /  Comunicat de la plataforma Llatinoamèrica unida BCN

Comunicat de la plataforma Llatinoamèrica unida BCN

A Barcelona, 16 d’abril del 2020.

L’actual context d’emergència sanitària provocat pel Covid-19 ha posat en evidència la fragilitat de la humanitat, de l’actual sistema econòmic i polític que no ha tingut eines suficients -ni tampoc una resposta coordinada i solidària a escala global- per a evitar milers de víctimes i abundants pèrdues socioeconòmiques. Tota crisi és una oportunitat de canvi. Per això, com a Plataforma Llatinoamèrica Unida Barcelona ens sumem a la campanya #RegularizaciónYA que s’estan impulsant les organitzacions socials i comunitàries per a posar fi a la greu situació d’exclusió, explotació laboral i segregació que viuen més de 600 mil migrants i refugiats en situació d’irregularitat administrativa a Espanya.

Les persones que estan en aquesta situació, no només s’enfronten a aquesta pandèmia global, sinó que també han de combatre el racisme institucional provocat per una llei d’Estrangeria que fomenta la desigualtat social, la precarietat laboral, l’economia submergida, la falta de drets i d’oportunitats. Des del Govern assenyalen que aquesta crisi la parem totes les persones unides, no obstant això, aquesta falta de drets ens situa en una posició de desigualtat i ens limita a l’accés d’ajudes, subvencions, al sistema sanitari, a l’atur i a altres serveis bàsics i fonamentals que hauria de garantir l’Estat de Benestar. La condició d’estar en irregularitat administrativa, “sense papers”, impedeix sortir d’aquesta emergència en igualtat de condicions que la resta de la ciutadania.

La situació post-coronavirus requerirà tots els esforços possibles, els analistes més optimistes assenyalen que l’economia d’Europa es contraurà en set punts del PIB durant aquest any, sortir d’aquesta situació requerirà un esforç titànic, la qual cosa implica un necessari canvi de paradigma, on aquesta vegada, el camí ha de ser la solidaritat, la unió i l’aprenentatge. Per això, Espanya requereix amb urgència d’un nou pacte social.

Els migrants d’Amèrica Llatina i del món han aportat durant anys en diferents ones al desenvolupament d’Espanya. El capital migrant és una realitat palpable i està creixent ràpidament. I no només es tracta de capital financer sinó també, i potser de manera més important, de capital humà. Societats segures, justes i equitatives produeixen més i generen majors riqueses. Els migrants volem continuar aportant al desenvolupament social i econòmic però exigim que se’ns consideri com a éssers humans amb drets plens. Creiem que la nostra contribució és determinant per a parar aquesta crisi. Per això, demanem al Govern acabar amb la lògica de ciutadans de primera i de segona classe
Per les raons exposades, exigim a l’Estat Espanyol un canvi de paradigma en la política migratòria, per a construir una societat més inclusiva, humanitària i que garanteixi drets per a tots.
Les nostres demandes són:

1. La regularització urgent i extraordinària de totes les persones migrants en situació irregular que es troben en el territori espanyol, inclosos menors d’edat.

2. Concessió favorable de totes les sol•licituds d’asil i refugi.

3. L’aprovació immediata de mesures prioritàries que garanteixin els drets bàsics de sanitat, habitatge, alimentació i treball de totes les persones migrants i en condició d’asil i refugi.

4. Tancament definitiu dels CIEs a Espanya i l’anul•lació de tots els expedients d’expulsió de les persones migrants. Sol•licitem traslladar a les persones en els CETIs de Ceuta i Melilla a la península.

5. Que totes les mesures del Govern que impliquin salvaguardar la vida, la cura, la protecció i la recuperació enfront de l’emergència, no es pensi només a curt termini i de forma utilitarista i capitalista.

6. Homologació ràpida dels títols dels migrants i refugiats professionals, sobretot del sector sanitari.

7. Reactivació i habilitació de recursos administratius per a l’obtenció de cites i dels diferents tràmits d’estrangeria durant la crisi sanitària.

8. Anul•lar les sancions policials i multes que s’han cursat diversos col•lectius migrants mentre feien tasques d’ajuda humanitària.

Finalment considerem que algunes mesures adoptades per a enfrontar el COVID-19, són insuficients i amb una visió a curt termini com per exemple: el Reial decret llei 13/2020 del sector agrari, de caràcter temporal, mercantilista i que no regularitza la situació de cap persona estrangera, ja que en cap moment s’estableix la concessió de permisos de residència i treball a ningú. Només estimula i afavoreix la contractació de determinats grups, pel fet que existeix una falta de mà d’obra per a assegurar el proveïment de l’alimentació. El que considerem un tracte utilitari. Així com, el Reial decret llei 11/2020 en l’àmbit social-econòmic en el qual exclou a les persones en situacions d’infrahabitatge o circumstàncies de falta de sostre. Totes elles adoptades en el marc d’urgència per a fer front al coronavirus.

Instem al Govern a reconèixer el com un principi d’igualtat socioeconòmic on es respecta la vida i els drets per a tots. La vida ha d’estar per sobre del capital.

Així mateix, expressem el nostre suport a la campanya estatal #RegularizaciónYa i a la campanya territorial impulsada per la Coordinadora Obrim Fronteres #RegularitzacióXTotes.

Signa el manifest fent clic aquí.