
Crònica del viatge institucional a Palestina
Adelina Escandell, activista feminista, mestra jubilada i Presidenta de la Fundació, escriu aquest article sobre el viatge organitzat per les organitzacions NEXES i SCI per conèixer la situació del poble Palestí.
“Un poble que no pot gestionar ni el seu territori ni el seu temps”
Del 20 al 25 de juliol vaig tenir la sort de visitar Cisjordània, en un viatge organitzat per les entitats Nexes i SCI amb l’objectiu que representants de partits polítics de Catalunya coneguessin la situació del poble palestí directament i d’aquí se’n derivessin actuacions, en l’àmbit polític (municipis, Generalitat, Diputacions…). Hi van participar Joan Coma (CUP), Pep Sagarra (ERC i secretari del Fons Català de Desenvolupament), Jordi Pedret (PSC), Lluís Camprubí (ICV), el president de la Comunitat Palestina a Catalunya, Ibrahin Beisani i jo mateixa per EUiA i Amb el grup també va viatjar Cristina Mas, periodista de l’Ara que en va fer una crò- nica, Davide Tonon (Nexes) i Ariadna Galvez (SCI).
De Palestina en tenia força coneixement: notícies, lectures, pel.lícules, xerrades… Però quan trepitges la realitat, és quan tot aquell coneixement, adquireix significat. No m’entretinc en els controls de l’aeroport, ja a Zurich on fèiem escala. El primer matí, Sergio Yahni, del Centre d’Informació Alternativa, des del Mont Skopus que ens permetia una visió global de la ciutat, ens va explicar la realitat de Jerusalem en relació als assentaments i la demolició d’habitatges. La demografia dicta tota la política israeliana. A Jerusalem, l’imperatiu israelià és: assegurar una majoria jueva, impedir qualsevol contigüitat entre els palestins de Jerusalem Est i els de Cisjordània, reduir el nombre de palestins a la ciutat. Utilitza mil i una maneres d’atreure colons jueus a la ciutat i fer fora els palestins de les seves cases.
Dinàrem amb el vicecònsul de l’estat espanyol; va fer una radiografia de la situació a Palestina. Va deixar clar que no es podia parlar de conflicte entre dos pobles, sinó que hi havia un estat que no respectava els Drets Humans ni les resolucions de Naciona Unides, amb fortes connexions econòmiques i diplomàtiques a nivell mundial i un poble que intenta fer complir les resolucions internacionals. Més tard vam viatjar a Ramal·lah. Ens fixem en les matrícules dels cotxes. N’hi ha de jueves i de palestines i aquestes tenen restrin- gida la circulació per un munt de carreteres. Mostra evident de l’APARTHEID que ha imposat l’estat sionista.
Si voleu llegir la resta de l’article feu clic aquí.