/  Drets cívics i socials   /  Denúncies presentades a ANUE sobre violacions de DDHH en Amèrica Llatina i la implicació dels EUA i la OEA

Gustavo de la Torre Morales, activista en diferents organitzacions de solidaritat amb Amèrica Llatina i col·laborador de la Fundació ens porta a traves de l’Asociación de Cubanos en Cataluña José Martí, ​un article sobre la situació actual a Amèrica Llatina en referent a les violacions dels drets humans que ha patit la població degudes pel bloqueig econòmic, les protestes, la persecució política i el cop d’Estat.

El darrer dimarts 4 de febrer, diversos col·lectius llatinoamericans, units en la Plataforma Llatinoamericana Unida en Barcelona, van recolzar la trobada amb l’Associació per a les Nacions Unides a Espanya (ANUE), amb oficines en Via Laietana, en la ciutat de Barcelona.
Per part de la ANUE hi van ser presents Eulalia Pascual (Presidenta d’aquesta entitat), Xavier Guerrero (Adjunto de la Direcció), Ariadna Quintero (Coordinadora de programes) i Helena Bedoya, advocada i vocal de la Comissió d’Estrangeria del Col·legi d’Advocats de Barcelona.
Entre els col·lectius llatinoamericans, sota la coordinació de Mycaela Garcia, hi eren presents:
–        Ruth Gabriel, Alexander Ovando, Michell Silva y María Antònia Arnau, per la Coordinadora de Bolívia Contra en Cop d’Estat.
–        Patricia Cassemiro y Thomás Josue Silva, pel Comitè Lula Liuvre y Mujeres Contra el Fascismo.
–        Nicole Pasteure per Chile Despertó.
–        Blanca López per Despertar Ciudadano.
–        Gustavo de la Torre Morales per la Asociación de Cubanos en Cataluña José Martí
L’objectiu fonamental d’aquesta reunió va ser per denunciar les violacions de DDHH que es produeixen en alguns països llatinoamericans, a causa de:
–        Pel cop d’Estat que es va dur a terme en Bolívia per part de la dreta, sustentada per la oligarquia d’aquell país i per interessos estrangers en els recursos naturals de Bolívia, principalment el Liti. La cúpula colpista ha fet un us de la militarització per reprimir les protestes populars i assetjar a líders del MAS-IPSP; on Jeanine Añez, presidenta usurpadora del nou govern colpista, en contuberni amb la cúpula militar, estan realitzant  maniobres brutes que violen tots els drets constitucionals per poder perpetuar-se en la presidència.
–        Per la repressió contra les protestes socials pels governs de Bolsonaro, en Brasil i de Piñera, al Xile. El primer ha posat en marxa politiques fascistes, de masclisme ranci, xenòfobes, racistes i de assetjament contra les comunitats indígenes i la Amazònia. El segon, pel us excessiu de la força policial, amb la permissivitat de atemptar contra la població amb bales de gomes o balins, danyant severament els ulls de diversos manifestants, així com l’ús tancs amb dolls d’aigua amb soda càustica, ocasionant afectacions cutànies severes.
–        Per la injusta persecució, el segrestament il·legal i el empresonament de líders politics per part del govern de Lenin Moreno, en Equador, com per la censura i la manipulació mediàtica, violant el dret a la informació fidedigna, com a la lliure expressió i manifestació del poble equatorià.
–        Pel bloqueig econòmic, financer i comercial imposat pels EUA contra el poble cubà. Política que qualifica com genocidi, segons Resolucions de les NNUU perquè intenta ofegar a Cuba, amb l’objectiu de desmotivar i descoratjar al seu poble amb fam i necessitat i amb això derrocar el seu procés polític. Un bloqueig on les seves afectacions a la economia cubana arriben fins un total de 922 mil 630 milions de dòlars (segons depreciació de dolar en front al valor de l’or en el mercat internacional). Aquesta política de ofegament no nomes viola els drets de les cubanes i cubans del país caribeny, sinó també els drets de la comunitat internacional i els drets dels propis conciutadans dels EUA, que tenen prohibit viatjar lliurement a Cuba i poder conèixer la realitat d’aquest país. Igualment, viola tot tractat internacional, perquè obstaculitza i sanciona a tota empresa americana que desitgi establir acords comercials amb Cuba.
També es va acusar a la Organització d’Estats Americans (OEA), l’Agencia dels Estats Units per al Desenvolupament Internacional (USAID) i la Fundació Nacional per a la Democràcia (NED) de ser instruments d’ingerència imperialista, que utilitzen empreses en cobert amb programes suposadament socials i econòmics, però amb els vertaders objectius son facilitar i proporcionar cops d’Estat, impeachments o assetjament mediàtic contra governs progressistes llatinoamericans; així com medis de penetració i subversió de la població, vies de financiació a grupuscle d’oposició, els quals creen desordre social i fomenten el terrorisme.
Com a cas específic de la OEA, es va denunciar el paper de Luis Leonardo Almagro Lemes actual Secretari General d’aquella Organització, qui sent instrumentalitzat pel govern de Estats Units va ser el principal artifice i responsable de la falsa acusació de “frau” en les eleccions de Bolívia, el passat mes d’octubre de 2019. Una acusació sense cap tipus de recolzament que l’ empara; inclús, ni el propi informe preliminar de la Comissió observadora de la pròpia OEA. Amb aquesta farsa, el Sr. Almagro va facilitar el cop d’Estat de la dreta boliviana. El Senyor Almagro ha mentit i enganyat amb total impunitat, utilitzant el seu lloc per donar suport a governs de dreta i servils als interessos del mon ianqui.

Des de la ANUE se’ns va recomanar portar els casos a la Corte Interamericana, com a la Asociación PEN Internacional pels casos de assetjament i persecució a periodistes que han denunciat les violacions de DDHH comeses pels governs de Sebastian Piñera (Xile), Jair Bolsonaro (Brasil), Jeanine Añez (Bolívia) i Lenin Moreno (Equador).
Com a conclusió, es va sol·licitar l’ajuda d’aquesta oficina per realitzar diverses jornades per dur a terme les nostres denuncies a diferents escenaris; però també la demanda a la ONU d’una Relatoria urgent, per portar aquestes denuncies a la organització.

Etiquetes: , ,