/  Feminismes   /  Dones: Compartir 40 anys de lluites

Dones: Compartir 40 anys de lluites

El projecte de l’Ajuntament de Barcelona: En moviment [s]. dones de Barcelona. 40 anys i més. 1976-2016 proposa obrir a l’espai públic un procés de reflexió col·lectiva que permeti recuperar, honorar i transmetre la memòria de les mobilitzacions de les dones per millorar la vida als barris de la ciutat i per construir relacions socials més democràtiques i equitatives.

En el marc d’aquest projecte publiquem l’article de l’Àngels Tomás, coneguda activista social i ara consellera del districte de Gràcia per Barcelona En Comú, que es va publicar al Setmanari l’independent de Gracia.

El proper mes de març aquest esdeveniment aterra a Gràcia, amb un cicle de quatre activitats descentralitzades (debats, cinefòrums i documental)  i una exposició. Aquest projecte es desenvolupa a tots els districtes durant sis mesos i està impulsat pel Comissionat de Programes de Memòria amb la col·laboració dels districtes i  comissionat  per la professora Cristina Borderies.

És una proposta que suma dona i memòria. Fer visible les històries de les dones, les seves lluites –que son les nostres- en aquests darrers 40 anys. Moltes d’elles –una majoria- dones anònimes, desenvolupant  lluites importants, per assolir  necessitats col·lectives i drets individuals.

El projecte te com objectiu commemorar els 40 anys de les I Jornades Catalanes de la Dona, duent  als barris les lluites de les dones i donant  veu als barris de Barcelona. Aquelles jornades al 1976 van marcar un abans i un després en la lluita i la vida de les dones i de l’esdevenir de la ciutat.

Amb el projecte ‘en moviment[s] dones de Barcelona. 40 anys i més. 1976-2016’ es vol “obrir a l’espai públic un procés de reflexió col·lectiva que permeti recuperar, honorar  i transmetre la memòria de les dones per millorar la vida als barris de la ciutat i per construir relacions socials més democràtiques i equitatives. Les reivindicacions i accions als barris, la resistència antifranquista i el moviment feminista van compartit més interessos, experiències i valors ètics del que podria semblar”. Així comença l’opuscle sobre el projecte.

Vocalies de dones de les AAVV, grups de dones, col·lectius feministes van fer molt per la democratització de la societat  i dels nostres barris. A Gràcia també. Eren moments en que es debatia entre públic i privat, donant una dimensió política a qüestions situades fins aleshores en l’esfera d’allò privat. Amb els debats s’aspira a transmetre les experiències i identitats del moviment feminista a les generacions joves i establir un diàleg crític entre els valors d’aquells anys i la actualitat.

A Gràcia aquest projecte de memòria col·lectiva de les dones serà al mes març, concentrat  en la segona quinzena per intentar no solapar agenda amb activitats a l’entorn del 8 de març.  Comptarem amb la participació de dones implicades i valentes. Activistes ponents que intervindran en barris que no son el seu, per compartir i intercanviar les experiències viscudes amb les dones d’altres barris. Per exemple, l’activista gracienca Conxa Garcia, serà ponent  l’Ateneu Popular de Nou Barris.

Per més informació podeu consultar el programa complert i tota la informació sobre el projecte.

Us animo a fer-li una ullada i a participar-hi. Ben segur que trobareu temàtiques molt vives i espais per a compartir les lluites de les dones, de l’ahir, d’avui i per demà.

Àngels Tomás

En moviment [s]. dones de Barcelona. 40 anys i més. 1976-2016

A cadascun dels deu districtes de la ciutat s’organitza un programa consistent en:

• una exposició

• dues taules rodones

• dues sessions de cinefòrum

PROGRAMACIÓ DEL MES DE FEBRER:

En moviment [s]. dones de Barcelona. 40 anys i més. 1976-2016, estarà al Barri de Sarrià Sant Gervasi i la programació es:

TAULES RODONES

14 de febrer: 19 h. Biblioteca Sant Gervasi – Joan Maragall, Sant Gervasi de Cassoles, 85

El nostre cos, les nostres vides

Montse Cervera, Chelo Garcia. Modera: Marta Jorba.

28 de febrer: 19 h. Centre Cívic Vil·la Florida, Muntaner, 544

Allò que és personal és polític

Dolors Calvet, Magda Oranich. Modera: Mercè Otero

CINEFÒRUMS