/  Drets cívics i socials   /  Drets de la Gent Gran

Drets de la Gent Gran

El següent article tracta sobre els drets de la gent gran que s’han vist vulnerats a partir de la crisi sanitària del Covid19. Aquest article està basant en la informació de tres articles de la Realitat, CCOO i CTXT.

Per Tania Hahn Utrero, és estudiant de sociologia a la Universitat Autònoma de Barcelona i realitza pràctiques a la Fundació.

L’Estatut de Catalunya recull en un dels seus articles que “les persones grans tenen dret a viure amb dignitat, lliures d’explotació i de maltractament, sense que puguin ser discriminats a causa de l’edat”.

En aquesta crisi sanitària hem vist com polítics (com Boris Johnson, al Regne Unit) deien que moriria gent gran, i que poc s’hi podia fer. Fins i tot deixant entendre que és una cosa natural, en una mena de discurs neo-darwinista de selecció natural. Un discurs horrible, eugenèsic, com si les vides d’algunes persones valguessin menys que la d’altres per la seva capacitat productiva. Aquest discurs, que ja hem vist al llarg de la història, un discurs feixista, és intolerable i hauria de tenir una contestació molt més àmplia i contundent de la que està tenint.

Des del sorgiment del virus Covid19, hem sigut conscients com a societat que les taxes de letalitat són més altes per a la gent gran. Les persones majors de 60 anys han sigut les principals víctimes, suposant un 95% de les defuncions. Del total de difunts a Madrid -2.090 el 26 de març- 50% eren persones de residències per a gent gran.

Amb aquest virus s’han destapat tractes veritablement inhumans. Hem vist com en algunes residències, algunes persones havien de conviure hores o dies amb les companyes que havien mort i seguien als llits.

És per això que davant d’aquestes situacions s’han alçat veus reclamant garantir a les persones en situació de dependència una atenció efectiva adequada, i acabar amb la problemàtica del Servei d’Ajuda a Domicili. Causada en part per la dispersió dels agents que hi intervenen entre: empreses, ajuntaments i comunitats autònomes.

En moments de crisi, econòmica o sanitària, sorgeixen amb més força les problemàtiques existents, i la situació de les residències per a gent gran és una problemàtica que ve de lluny.

Moltes d’aquestes residències poc tenen a veure amb el model familiar i idíl·lic que ofereixen els seus anuncis. Les multinacionals i els fons voltors controlen el 75% de les places a centres de la tercera edat. Aquest negoci mou almenys 4.500 milions d’euros anuals. Com totes les empreses del servei de cures imbuïdes en la lògica capitalista, actuen com a fàbriques amb l’esperit d’eficiència mercantil. Primer de tot, és el benefici, després la salut i el benestar.

Nuria Alabao explicava el següent a través de CTXT: “La lista de los problemas que trascienden es de absoluto terror: comidas con cucarachas; ancianos que fallecen y nadie se da cuenta hasta el día o incluso muertes directamente relacionadas con la desatención –como la de una anciana cuya perna quedó semiamputada por los barrotes de su una noche en la que un solo enfermero tenía que atender a más 340 residentes– Un lugar donde no había pañales o sábanas para cambiar a los ancianos que a veces tenían que pasar días sobre su propia orina. Mientras, esta gran empresa es capaz de mantener salarios de cuidadoras de 600 euros al mes por jornadas completas mientras declara millones en beneficios”.

Al final, totes aquestes condicions inhumanes s’entenen per la maximització del benefici amb la despesa més mínima. Amb l’envelliment de les poblacions, aquestes lògiques capitalistes no faran més que augmentar. I les conseqüències són més patiment per les persones grans.

La societat tractem a la gent gran com si fossin infants un altre cop, sense capacitat d’autonomia i d’agència. Per revertir les condicions de les residències necessitem que, primer de tot, siguin públiques i adaptables a les capacitats múltiples i; segon, tornar la capacitat de decisió (o posar fi al discurs paternalista) a les persones que viuen a les residències perquè puguin expressar les seves necessitats reals.

Informació extreta de:

En mans de qui tenim la nostra gent gran?” de la Realitat.

CCOO reclama al Gobierno una estrategia para proteger a las personas mayores del Covid19” de CCOO.

Aparcamientos de ancianos S.A.” de CTXT.