/  Drets cívics i socials   /  El debat sobre la mort digna… Segrestat

El debat sobre la mort digna… Segrestat

Cristina Vallès Orianne, membre de l’Associació catalana per al Dret a Morir Dignament, escriu l’article següent sobre el tema de la mort digna i com aquest tema ha d’entrar si o si a ser debatut al Congrés de Diputats….

3_Vilafranca_mort-digna

Ara més que mai és el moment de parlar de la mort digna, a Catalunya i arreu de l’Estat.

A la pregunta: Creu vostè que un malalt incurable té dret a que els metges li proporcionin algun producte per posar fi a la seva vida sense dolor ni patiment?

Han respost dient que sí:

un 84% de la ciutadania de tot l’Estat

un 96% de votants de Podemos

un 91% de votants del PSOE

un 89% de votants de Ciudadanos

un 66% de votants del PP

un 60% de catòlics, un 58% de musulmans i un 97% de no creients…*

Tot i la rotunditat de les respostes el debat no ha pogut entrar al Congrés de Diputats…

L’Associació DMD, Dret a Morir Dignament, és una entitat sense ànim de lucre que lluita des de l’any 1984 pel dret a morir dignament, entenent com a mort digna, la mort que creiem apropiada a les nostres creences i valors, sense allargar innecessàriament la vida quan aquesta s’ha tornat insuportable pel dolor o l’angoixa derivada d’una malaltia.

Catalunya ha anat desenvolupant, ja des de l’any 2000, una legislació pròpia sobre el dret a viure amb dignitat el procés de la mort. Legislació en molts casos molt avançada respecte d’altres territoris de l’Estat, gràcies a un seguit d’iniciatives com les del  Comitè de Bioètica de Catalunya o la mateixa DMD, entre d’altres.

Arrel de les últimes compareixences de la DMD en les comissions de Salut i Justícia del Parlament s’ha parlat i aprovat un seguit de mesures com les que volen assegurar l’extensió de les cures pal·liatives a tot el territori, les de facilitar el registre del DVA a través dels centres de salut o la creació d’un observatori de la mort. Però no n’hi ha prou, cal arribar a despenalitzar l’eutanàsia.

Gràcies a la feina de la DMD i a la bona disposició d’alguns grups polítics, recentment el Parlament de Catalunya va aprovar per majoria, tret del vot en contra del PP i l’abstenció de Ciutadans, la Proposició de llei de reforma del Codi penal per la despenalització de l’eutanàsia i l’ajuda al suïcidi, presentada per JxSí, CSQP, PSC i CUP. Proposició que durant el mes d’abril esperem que es debati i s’aprovi per posteriorment arribar al Congrés de Diputats de Madrid.

Esperem que, donat l’esperit unitari de la proposta, quan sigui admesa a tràmit en el Congrés es pugui iniciar un debat del tot imprescindible.

Debat que no ha sigut possible amb la Proposició de Llei Orgànica sobre la regulació de la eutanàsia que varen presentar Units Podem/En Comú Podem i En Marea a la Mesa del Congrés aquest mes de març. El vot en contra del PP i les abstencions del PSOE, de Ciutadans i del PDeCAT, van impossibilitar l’admissió a tràmit de la proposta i el seu posterior debat.

L’actitud del PSOE, que només es pot entendre des del tactisme polític, ha estat qualificada de decebedora per alguns mitjans de comunicació, altres l’han qualificat d’incongruent respecte els seus socis catalans del PSC que van signar la proposta al Parlament català o de traïció als seus votants que en les últimes enquestes han mostrat una opinió clarament majoritària a favor de legislar una llei d’eutanàsia.

Cal no oblidar que en nou Parlaments autonòmics s’han adoptat lleis sobre el dret a la mort digna i que el PSOE ha donat un ampli suport als acords. Madrid, Galícia, Astúries, Euskadi, Navarra, Aragó, Andalusia, Catalunya i Balears han dit clarament sí al debat.

És una qüestió de temps que s’aprovi la despenalització de l’eutanàsia, com ja han fet un seguit de països a Europa, Holanda, Bèlgica i Luxemburg…, sobretot perquè no es pot seguir ignorant l’opinió de la ciutadania.

Ara cal la feina dels representants polítics per donar cos legislatiu a la qüestió sense allargar-ho més per interessos partidistes.

La ciutadania no té necessitat que la tutelin, ha donat la seva opinió, és el moment de fer un pas endavant.

– * http://metroscopia.org/muerte-digna/

– http://eutanasia.cat/index.php/ca/