/  Drets cívics i socials   /  Els Sumarroca demanden CRÍTIC per explicar els contractes de Teyco amb la Generalitat

Crític, mitjà de comunicació especialitzat en periodisme d’investigació, impulsat per una cooperativa de periodistes, es troba actualment amb una demanda per danys a l’honor presentada per part de Teyco, empresa propietat de la família Sumarroca, arran d’un article publicat al setembre del 2015.

En l’article en qüestió s’expliquen els nombrosos contractes que el Govern català ha adjudicat a les empreses del Grup Sumarroca.

Recomanem doncs la lectura d’aquest article on s’explica la situació i manifestem el nostre suport a Crític.

critic imatge

Teyco, empresa propietat de la família Sumarroca, ha presentat una demanda per danys a l’honor contra CRÍTIC arran d’un article publicat al setembre del 2015. En l’article en qüestió, signat pel periodista Marc Font i titulat “La Generalitat ha adjudicat més de 30 milions als Sumarroca després de l’escorcoll de Teyco”, aquest mitjà explica els nombrosos contractes que el Govern català ha adjudicat a les empreses del Grup Sumarroca. Teyco, una de les societats del grup, està sent investigada en la presumpta trama de corrupció coneguda com el ‘cas 3%’.

El judici se celebrarà el pròxim 25 d’abril davant del Jutjat de Primera Instància núm. 27 de Barcelona. Teyco requereix a CRÍTIC 405.000 euros en concepte d’indemnització per danys a l’honor. CRÍTIC sol·licita la desestimació de la demanda perquè tota la informació publicada és absolutament veraç. De fet, tots els contractes als quals fa referència CRÍTIC són públics i consten degudament acreditats al Registre de Contractes de la Generalitat.

El Col·lectiu Ronda assumeix la defensa de CRÍTIC

El Col·lectiu Ronda, cooperativa d’advocats i advocades amb 40 anys d’experiència, ha assumit la defensa de CRÍTIC en el procés impulsat per Teyco. L’advocada de CRÍTIC, Carme Herranz, afirma que la demanda respon únicament a l’estratègia de Teyco de posar “pals a les rodes” al correcte desenvolupament de la feina periodística. “La informació detallada i veraç que ha publicat CRÍTIC en relació amb l’activitat de l’empresa Teyco forma part d’una responsabilitat inherent a tota pràctica periodística per ubicar en l’esfera pública aquells temes d’especial rellevància social i política”, afirma. A més de la desestimació de la demanda, la defensa de CRÍTIC reclama que Teyco es faci càrrec de les costes del procediment.

L’article objecte de la demanda es basa de forma exclusiva en les dades sobre contractació pública disponibles al portal de Transparència de la Generalitat de Catalunya. El reportatge es limita a exposar el fet objectiu que, entre el 26 de juny de 2014, data de l’escorcoll de la seu de Teyco ordenada per un jutjat del Vendrell en el marc del ‘cas Torredembarra’, fins a la data de publicació de l’article, l’1 de setembre de 2015, la Generalitat havia adjudicat a Teyco els contractes esmentats. Una dada absolutament objectivable a partir de la consulta del registre de contractació pública de la Generalitat. I, segons s’explica en la contesta de CRÍTIC de la demanda, “ho fa sense entrar en cap altra consideració sobre aquests contractes”.

Els Sumarroca, una família lligada a CDC

Teyco és propietat dels Sumarroca, una família estretament lligada a Convergència. Cal tenir en compte que la Fiscalia Anticorrupció està investigant l’activitat de Teyco en el marc del denominat ‘cas 3%’. Segons la investigació de la Guàrdia Civil, que van publicar en el seu dia els principals mitjans de comunicació catalans, Teyco hauria pagat comissions a Convergència camuflades a través de donacions a la Fundació CatDem. La Fiscalia assenyala que hi ha indicis que Teyco hauria pagat comissions en aproximadament 30 contractes públics d’uns 15 municipis de Catalunya, la majoria controlats per CiU.

El reportatge de CRÍTIC, però, no se centra en aquesta investigació judicial en curs, sinó que es limita a posar en relleu l’important volum de contractació pública de Teyco amb la Generalitat. El text, com posa en relleu Carme Herranz, advocada de CRÍTIC, “no incorpora cap opinió ni valoració per part de l’autor i compleix de forma escrupolosa els conceptes bàsics del codi deontològic periodístic”. Segons Herranz, “en cap moment l’article estableix cap vincle entre l’adjudicació d’aquests contractes en concret i el pagament de suposades comissions a Convergència”.

El suport dels subscriptors, bàsic per afrontar processos judicials

La implicació dels subscriptors en el projecte de CRÍTIC resulta bàsica per poder fer front als costos que representen processos judicials com el de Teyco. Amb independència que la demanda de Teyco pugui ser desestimada, el procés judicial suposa inevitablement una sèrie de despeses econòmiques que, per a un projecte modest com CRÍTIC, resulten difícils d’afrontar. Creiem, igual que molts altres mitjans independents i cooperatius, que la nostra tasca periodística s’ha de basar en la fiscalització del poder polític i econòmic. Això sovint no agrada a tothom.

És per aquest motiu que les aportacions dels subscriptors i subscriptores –que actualment representen el 40% del finançament del projecte– són fonamentals per afrontar amb seguretat processos com aquest. Si encara no sou subscriptors de CRÍTIC i esteu interessats a fer el pas, aquí us expliquem com fer-ho.

Llegir l’article a Crític: aquí