/  Cultura   /  Ha mort Marcos Ana. Un dels imprescindibles

Ha mort Marcos Ana. Un dels imprescindibles

Dijous  24 va morir Fernando Macarro Castillo, més conegut com a Marcos Ana (pseudònim creat a partir del nom del pare i de la mare). Tenia 96 anys.

Al 1939, quan tenia només 19 anys va ser empresonat i  un parell d’anys més tard, condemnat a mort. No el van executar, però  va passar 23 anys tancat a les presons franquistes; tenia el trist honor (que ell no havia buscat) de ser la persona que havia passat més anys tancat a la presó. Ens diu, que la presó va ser per ell la millor universitat, on va llegir molt i va començar a escriure poesia, de manera que ha acabat sent  un poeta reconegut.

És un bon moment de recomanar-vos que llegiu la seva biografia: «Decidme cómo es un árbol. Memorias de la prisión y la vida». Diu José Saramago en el pròleg. «como un soplo de aire fresco que llega para derrotar al cinismo, a la indiferencia, a la cobardía». «También demuestra que hay una posibilidad real de acceder a la esfera de lo verdaderamente humano. Marcos Ana ha estado ahí. Estuvo y estará mientras viva. Agradezcámosle la sencillez, la naturalidad con que es un hombre. Entero, auténtico, completo».

marcos-ana2

Ell mateix ens explica en aquest poema la seva vivència.

Autobiografía

Mi pecado es terrible:

Quise llenar de estrellas

el corazón del hombre.

Por eso, aquí entre rejas,

en veinidos inviernos

perdí mis primaveras.

Preso desde mi infancia

y a muerte mi condena

mis ojos van secando

su luz contra las piedras.

Mas no hay sombra de arcángel

vengador en mis venas.

España es solo el grito

de mi dolor que sueña…

Malgrat la seva terrible experiència, ens va deixar escrit: « La recuperación de la memoria històrica, no es parar pedir cuentas a nadie por las responsabilidades personales contraídas en el pasado, sino para situar la Historia en su lugar, arrancar del olvido a nuestras víctimas y cancel·lar de una vez los procesos y condenas incoados por un régimen il·legal, impuesto por las armas frente a la legalidad republicana. Es decir, que se nos devuelva a los demócratas que luchamos por la libertad, y se haga de manera pública e institucional, el respeto y el reconocimiento que merecemos por nuestra lucha y sacrificio».

I diu a l’acabar el llibre: «Estoy orgulloso de mi vida, de los camaradas que me acompañaron en la lucha, de las nobles ideas que dieron sentido a mi existencia y sigo pensando que vivir para los demás es la mejor manera de vivir para uno mismo».

La millor manera de recordar-lo és seguir la lluita per un món millor, en les seves paraules: «un mundo más justo y humano, un mundo sin hambres y sin guerras, sin desigualdades sociales, donde el sol salga y caliente para todos». Quina millor definició de COMUNISTA podem trobar?

«Hi ha homes que lluiten un dia i són bons; n’hi ha que lluiten un any i són millors. N’hi ha que lluiten tota la vida: aquests són els imprescindibles». Marcos Ana, comunista, poeta, fill, germà, amic, pare… ha estat un imprescindible. I seguirà viu en el nostre record i en la nostra lluita.

Adelina Escandell

La Fundació Alternativa li va organitzar un homentatge l’any 2010, a l’Espai jove La Fontana de Barcelona, en ocasió de la presentació del seu llibre “Decidme como es un arbol”

marcos-ana marcos-ana3