/  Drets cívics i socials   /  Inseguretat jurídica a les eleccions de l’Equador

Inseguretat jurídica a les eleccions de l’Equador

Alba Blanco, responsable d’internacional d’EUiA, membre de l’executiu del PEE i patrona de la Fundació, ens escriu aquest article sobre la situació d’anormalitat democràtica que viu el país des de l’arribada de Lenin Moreno a la presidència.

El poble equatorià va votar el passat 7 de febrer, però encara no s’ha fixat el resultat electoral per diferents motius, però tot sembla indicar que tots comparteixen una raó de ser: perpetuar a Moreno al poder per tal de seguir revertint reformes progressistes del seu antecessor Rafael Correa i seguir retallant drets a les classes populars equatorianes.

El passat 7 de febrer es va realitzar la primera volta de les eleccions a l’Equador. Esquerra Unida i Alternativa, vam participar en al delegació del Partit de l’Esquerra Europea com a Observadors internacionals d’aquest comicis.

El procès electoral ha estat marcat per multitud d’irregularitats, entre les que desataquen les amenaces creuades entre el CNE i el TCE , les informacions contradictores sobre la constitució de les meses (en el marc del COVID, sent Equador el segón país de l’Amèrica Llatina amb més mortalitat), i sobretot la persecució institucional al Correisme (impossibilitat de presentar el partit electoral als comicis provincials, impossibilitat de presentar-se amb el nom Alianza País, impossibilitat de que Rafael Correa es presentés com a vicepresident i inclús impossibilitat de que s’escoltès la veu de Correa als anuncis electorals d’Arauz).

Durant la legislatura de Lenin Moreno, aquest ha centrat els seus esforços en revertir els avenços que el país va aconseguir durant els mandats de Rafael Correa. Alhora ha intensificat la persecució als membres de l’executiu de Correa. Recordem que Jorge Glass (vicepresident del 2016 al 2018), des de el 2018 és a la presó acusat de corrupció. Així també Rafael Correa que viu exiliat a Brusel•les se l’acusa de múltiples delictes relacionats amb la corrupció i els suborns.

Diumenge 7 de febrer les eleccions es celebren amb força normalitat dins de l’excepcionalitat de la pandèmia sanitària. Els resultats electorals aboquen la victòria del candidat correista Andrés Arauz amb tretze punts d’ avantatge amb el segon posicionat. Durant 4 dies Yaku Pérez candidat de Pachakutik (organització política de la Confederació d’Indígenes d’Equador) sembla ser el guanyador de la segona posició, fins que dijous 11 el CNE publica que el candidat conservador Guillermo Lasso (19,74% i Pérez19,38%) passa a segona volta a les eleccions del 11 d’abril.

Yaku Pérez representa el sector més conservador de Pachakutik, i comparteix amb Lasso una ferme posició anticorreista. El fet que el CNE trigués tants dies en publicar els resultats va comportar tensions socials. Pérez va animar els seus seguidors a sortir al carrer per defensar el segon lloc. Les protestes però, van ser minoritàries. En aquest marc, i amb l’excusa de rebaixar tensions socials, el CNE divendres 12 convoca a Lasso y Pérez amb l’OEA, per arribar a un acord sobre el resultat electoral. Destaca el fet que al candidat guanyador no se li comuniqui aquesta reunió, i que cap altre observador internacional participi de la mateixa. En aquesta reunió es decideix revisar el 100% de les actes electorals a Guayas i el 50% a altres 16 províncies. Aquesta decisió és qüestionada pels altres candidats, i el CNE no acaba de resoldre com es durà a terme, generant novament inestabilitat jurídica.

També en aquests dies el fiscal general de Colòmbia es presenta a l’Equador per investigar el candidat Andrés Arauz, acusat d’haver aparegut el seu nom en un Excel d’un ordinador requisat per l’exercit colombià al ELN. Acusacions que s’han demostrat falses i sense proves, però que han intentat tacar el candidat correista.

Abonant en la inseguretat jurídica en les darreres hores d’aquest cap de setmana, el govern de Moreno ha decidit retirar la seguretat de l’edifici on es custodien les actes de la primera volta electoral, generant gran preocupació als guanyadors dels comicis, Arauz i Lasso.

Així doncs, Equador està encara lluny de resoldre el resultat electoral, la ineficàcia del CNE, les acusacions de frau electoral durant tota la campanya, i la inseguretat jurídica del procès estan generant la tempesta perfecta per una possible anulació dels comicis, provocant així una dilatació de l’executiu de Moreno per que pugui seguir en la desarticulació i venda de l’Estat equatorià.