/  Drets cívics i socials   /  Justícia social per a tothom

Justícia social per a tothom

Aquest mes s’ha celebrat el congrés de Die Linke. Ramón Luque, patró de la Fundació i responsable d’Europa d’EUiA, ens explica les propostes que n’han sortit i com aquesta força encara els propers temps de la política alemanya.

Una societat justa per a tots i totes. Un objectiu no només lloable si no també, a l’Alemanya de Merkel, necessari i possible. Aquest va ser el lema del congrés que els passats dies 9 a 11 de juny va celebrar Die Linke a Hannover. Vaig assistir, en representació d’EUiA i amb les delegacions de més de 30 països, a un esdeveniment de primer ordre polític segons ho van entendre la multitud de mitjans de comunicació que el van seguir. El motiu: una força decisiva segons com vagin les coses a les eleccions de tardor a Alemanya.

El cert és que, des del gener quan vaig assistir a l’homenatge a Rosa Luxemburg, la perspectiva d’un congrés entre “realos” i “fundis” aventurava uns dies moguts. En absolut ha sigut així. Tot el contrari: sense haver desaparegut les sensibilitats i la pluralitat de posicions (molt transversals per cert), Die Linke ha fet pinya. Ha centrat els seus esforços en el programa per a les properes eleccions  de tardor i en tancar files en torn a la candidata a cancellera Sarah Wagenknecht.

Vegem el programa. Die Linke ha centrat els seus esforços, i molt, en fer un programa que doni un contingut transformador de fons a les polítiques neoliberals de Merkel (que lluny del que potser percebem aquí al sud d’Europa, tenen impactes molt negatius per a les classes populars alemanyes, com van mostrar les intervencions dels delegats i delegades) , però en especial, en una sèrie de propostes precises que volen popularitzar entre la ciutadania. Propostes susceptibles de ser àmpliament recolzades per electorats transversals, diríem avui. Així i a tall d’exemple:

• Una nova política dirigida a la solució dels temes més lacerant de la societat alemanya:
    • 53% d’IRPF per els ingressos superiors a 86.000€ i fins a un 75% pels ingressos d’1 milió
    • La taxa d’un 5% a les grans fortunes
    • 12€ mínims per hora treballada
    • Seguretat a la feina front els abusos dels contractes temporals
    • 1050€ de provisió mínima a la Seguretat Social per lloc de treball
    • Increment de 130 € mínims en les pensions
    • Pensió mínima de 1050 €
    • Edat de jubilació als 65 anys
    • Construcció de 250.ooo habitatges socials per any
    • La gratuïtat per odontologia i oculista
    • 000 nous llocs de treball en el sistema sanitari
  • Però també apostes decidides per a les polítiques de fons:
    • 10 milions d’euros menys front els 25 de més previstos per Merkel en armament
    • Stop al TTIP, CETA i TISA
    • El 0,7 de fons pressupostaris federals per la cooperació
    • Transició energètica: renovables, prohibició del fracking, etc

Un programa que passa per un futur i una campanya per la justicia social per tots i totes. Serà el programa que defensarà Sarah Wagenknecht durant els propers mesos. Veient-la en acció al Congrés, rodejada de força i carisma, vaig pensar: Faria bé Die Linke en donar llibertat a les seves potencialitats en la comunicación directa amb el poble. És d’aquelles dones que es creix en l’adversitat i dotada pels grans reptes. Si és ben entès diría: Die Linke se li queda petit… Anoteu aquest nom.

Ramón Luque

Etiquetes: