/  Ens adherim   /  L’antisemitisme és racisme i l’antisionisme és anticolonialisme

L’antisemitisme és racisme i l’antisionisme és anticolonialisme

Les persones sota signants, pertanyents a l’àmbit acadèmic, artístic i periodístic de diversos països de parla hispana i portuguesa, exposem en aquest escrit el nostre desacord amb la predisposició creixent de diversos governs i organismes a adoptar la definició d’antisemitisme llançada en 2016 per l’Aliança Internacional per al Record de l’Holocaust (IHRA), amb les conseqüències legals que d’això es deriven. Entenem que aquesta definició té un biaix que busca criminalitzar la solidaritat amb el poble palestí -com encertadament ha explicat el manifest d’intel·lectuals àrabs publicat el desembre de 2020 i contribueix a més a reforçar l’antisemitisme que diu que vol combatre, així com altres formes de racisme i exclusió.
Si bé la IHRA afirma que «les crítiques contra Israel, similars a les dirigides contra qualsevol altre país no poden considerar-antisemitisme», a la pràctica inclou entre el que considera «exemples contemporanis d’antisemitisme» alguns que assenyalen, de manera evident, les postures crítiques amb el sionisme i l’Estat d’Israel. Així, considera que és antisemita «denegar als jueus seu dret a l’autodeterminació, per exemple, al·legant que l’existència d’un Estat d’Israel és una obstinació racista», «establir comparacions entre la política actual d’Israel i la dels nazis» o «aplicar un tractament desigual en demanar a Israel un comportament no esperat ni exigit a cap altre país democràtic».
D’entrada, cal qüestionar la identificació que realitza la IHRA entre Israel i el conjunt dels jueus. En primer lloc, perquè la majoria dels jueus del món no són israelians, sinó ciutadans dels seus respectius països. I en segon lloc perquè el sionisme (la ideologia nacionalista que va portar a la creació de l’Estat d’Israel com a estat ètnic jueu) no és més que una opció política entre d’altres, que ha tingut entre els seus majors crítics a persones que també es reconeixen com mongetes. Identificar Israel amb el conjunt dels jueus implica fer corresponsables a aquests últims de les polítiques israelianes, és a dir, de la seva discriminació estructural cap als palestins, la seva constant violació dels drets humans i la seva vulneració sistemàtica de la llei internacional. Sembla, si més no, una estranya manera de combatre l’antisemitisme.

La idea de «dret d’autodeterminació dels jueus» és una formulació ideològica pròpia del moviment sionista, i per tant legítimament criticable com qualsevol altra opció política. Sobretot quan la seva implicació pràctica no és sinó el «dret» a colonitzar el territori de
Palestina, privant a la seva població nativa, al seu torn, del dret a existir i tenir drets al seu poble. El projecte sionista, com tots els altres «drets» colonials, se sustenta en un relat que legitima la superioritat moral i civilitzacional dels colonitzadors sobre els
colonitzats. El que no pot ser qualificat sinó de racista, si entenem el racisme com la naturalització d’una relació d’opressió i desigualtat en funció de característiques ètniques, nacionals, religioses i / o culturals.
No és irraonable establir analogies i comparacions entre el nazisme i altres experiències històriques de jerarquització, exclusió i aniquilació (simbòlica i / o física) de poblacions per motius racials. A canvi, tractar l’antisemitisme i les seves terribles conseqüències com una
excepció històrica, deslligada d’altres lògiques racistes, implica renunciar a extreure les lliçons que d’ell es deriven i contribueix a reproduir aquestes lògiques. L’encertat o no de les comparacions en tot cas pot ser objecte de discussió, però no de criminalització i censura.
Finalment, afirmar que les crítiques a Israel tenen «un doble tracte» perquè es demana a aquest Estat un comportament «no exigit a cap altre país democràtic» és un argument habitual per criminalitzar la solidaritat amb Palestina, i especialment, des de fa uns anys, la campanya
internacional de Boicot, Desinversions i Sancions (BDS). En aquest punt, precisament resulta problemàtica la consideració d’Israel com «Estat democràtic» quan una gran part de les persones que es troben de facto sota la seva jurisdicció tenen drets de ciutadania
limitats o no en tenen. Les iniciatives de solidaritat amb Palestina responen a una situació d’injustícia específica en un lloc concret, però els principis de defensa dels drets humans que sostenen són vàlids per a qualsevol lloc de món.
En conseqüència amb tot l’anterior, instem les institucions i la societat civil a posicionar-inequívocament i contundentment contra l’antisemitisme, tenint en compte el seu veïnatge estructural amb altres formes de racisme i supremacisme etnocultural com el colonialisme, la islamofòbia o la xenofòbia. I d’acord, demanem a les institucions i a la societat civil que es desmarquin de la instrumentalització política de l’antisemitisme a favor dels interessos d’Israel i treballin activament per una solució al conflicte palestino-israelià basat en el compliment de la legalitat internacional, el respecte als drets humans, la denúncia del racisme i la igualtat entre tots els actuals habitants de la Palestina històrica.

Argentina, Espanya, Brasil, Portugal, Mèxic, Xile, Veneçuela, Costa Rica, Hondures, Uruguai, Colòmbia, Cuba
15 desembre 2020

Llegir l’article de InfoLibre sobre el Manifest: Aquí