/  Feminismes   /  L’iceberg: violades i assassinades

L’iceberg: violades i assassinades

Article de Montserrat Vilà, presidenta de la Plataforma Unitària contra les violències de gènere, en el qual reflexiona sobre l’eix central del XIIè Fòrum que sota el lema “Actuem contra els feminicidis” vol visibilitzar la lluita per l’eradicació dels feminicidis, els assassinats de dones pel fet de ser dones, que han segat més de 700 vides en una dècada a l’Estat Espanyol.

El món normal haurà de ser on les dones facin, estimin i visquin amb igualtat.

No és normal que t’agredeixin a la nit quan surts de festa, no és normal que t’obliguin a mantenir relacions sexuals si tu no vols, no és normal que et violin i et destrossin la vida perquè t’atreveixes a anar sola pels carrers de la ciutat. El NO és NO s’obra camí i en els últims meso hi ha un clam unànime per unes festes lliures d’ agressions masclistes.

forumvg2Anem fent camí,orgulloses de ser dones, malgrat sovint encara veiem als mitjans com es justifica a l’agressor. “Havia superat amb èxit el tractament de rehabilitació”, quan acabes de llegir tot el que diuen sobre Tomas Pardo, l’últim violador que ha violat i quasi assassinat a una dona, gairebé et fa pena que hagi reincidit. De la dona violada, la víctima, res… el protagonista ha estat ell. Es focalitza en l’agressor i sovint es recrimina a les víctimes que “no havia denunciat”, “no s’ha resistit”, “quin vestit portaves quan et va violar”, “què feies a aquestes hores pel carrer”.

Els moviments de dones ens revoltem contra aquesta “normalitat” i sortim al carrer per reivindicar la llibertat de viure sense violències masclistes. Les desigualtats de gènere, les fòbies contra les identitats, els estereotips, el sexisme quotidià que porten a les agressions i el maltractament.

Afloren amb les més de 87 dones assassinades només el 2016 i amb més de 2 milions de dones que pateixen violència masclista a l’estat espanyol.

Contra tot això vam cridar el 5-N a Tarragona amb companyes de tot Catalunya i el País Valencià. Alçarem aquest clam el dia 25 de novembre a la manifestació de Barcelona. Exigim que s’apliquin les polítiques públiques i protocols als jutjats, a serveis socials, a salut, a l’educació. No volem més retallades. Per una banda es diu que és prioritària l’erradicació de la violència vers les dones però per l’altra es retallen drets, com ara des de Justícia de la Generalitat que reorganitza els jutjats de violència a la baixa, tanquen jutjats i dificulten l’accès a les dones maltractades.

Els dies 17, 18 i 19 de novembre encetarem la XII edició del Fòrum contra les violències de gènere. Enguany amb el lema:  Actuem contra els feminicidis!

Es comença amb trivialitzar i normalitzar la violència vers les dones, com a objectes a mans dels homes i com a persones de segona divisió dins la societat patriarcal. Reflexionarem com arribem a aquest punt; debatrem de manera col·lectiva sobre com la violència de gènere és i hauria de ser representada als mitjans; sobre masculinitats, identitat de gènere, empoderament de les dones; el món laboral, el món associatiu i l’autodefensa feminista; a través de diferents metodologies, com taules rodones, xerrades, tallers o teatres participatius.

Podem i hem de socialitzar a les noves generacions, que es detecti i el previngui les relacions abusives des dels 0 anys, educant en la igualtat i en el respecte.