/  Drets cívics i socials   /  Un llibre per a jutjar a Martín Villa

Un llibre per a jutjar a Martín Villa

Miquel Àngel Sòria, camarada del Vallès, professor de secundària de llengua i literatura castellana jubilat. Apassionat de la literatura i la música i amic de la Fundació. Viu a santa Maria de Martorelles, d’on va ser regidor i després alcalde. Ens porta un article per recuperar la memòria de Germán Rodríguez.

La plataforma Sanfermines 78: gogoan! i l’editorial Txalaparta han coeditat un llibre del qual els drets d’autor aniran íntegrament a cobrir les despeses de la querella contra Martín Villa per crims contra l’humanitat. El títol no necessita explicació: ¡No os importe matar! Sanfermines 1978: crimen de Estado.

Vaig estar el passat 29 de novembre a la seva presentació, a l’Euskal Etxea, que van fer l’autor, Sabino Cuadra Lasarte i Joan Tardà. Tinc encara molt presents les seves paraules. Aquest és un llibre dels que mantenen viva la memòria. En aquest cas el  record d’uns fets que tenen el seu inici el dia 8 de juliol de 1978 a Pamplona, en plens Santfermins.

Ha acabat l’espectacle a la Plaza de Toros i “las peñas” salten a la sorra amb una pancarta demanant Llibertat. Per sorpresa, irrompen els grisos provocant una estampida cap  als “tendidos”. Allà els persegueix la policia disparant, fins que “el terror” s’estén per tot el centre de Pamplona. Els joves, per defensar-se aixequen barricades i, en una d’elles, cau mort el jove Germán Rodríguez.

Cada any, des d’aquell 1978, Pamplona ret homenatge  a la memòria de Germán, i lluita per evitar que fets d’aquesta magnitud quedin oblidats i perquè els culpables paguin pels seus actes. Ningú no oblida les paraules de Martín Villa: “Lo nuestro serán errores; lo otro son crímenes”.

Tinc davant la dedicatòria de Sabino Cuadra: “Verdad, justicia y reparación, Juicio a Martín Villa”.

Etiquetes: ,