/  Drets cívics i socials   /  Lluita per la despenalització de l’eutanàsia

Lluita per la despenalització de l’eutanàsia

Cristina Vallès Orianne, coordinadora de l’Associació Dret a Morir Dignament de les comarques de Girona, ens porta un article sobre la situació actual de la eutanàsia en l’àmbit i legislatiu i fa una crida per la necessitat d’assegurar aquest dret ja.

“Som un exèrcit desarmat lluitant per la despenalització de l’eutanàsia”. L’Ángel Hernández, l’home que va assistir el suïcidi de la seva muller María José Carrasco malalta d’esclerosi des de feia més de trenta anys i ja en fase terminal, explicava així la seva i la nostra lluita per aconseguir que l’eutanàsia sigui legalitzada.

Nosaltres des de l’Associació Dret a Morir Dignament, com a societat civil lluitem per aconseguir un dret que reclama el 87% de la població de l’Estat espanyol segons les últimes enquestes. Un dret que no arriba.

Cada vegada que al Congrés de Diputats s’entorpeix la seva discussió, es desestima parlar-ne o cau la legislatura sense haver resol el tema, suposa un desengany per a les persones malaltes que estan esperant una solució positiva, tranquil·la i desitjada per al seu final de vida.

En una reunió recent de DMD al Congrés de Diputats, un dels polítics participants ens va dir que havíem de tenir paciència i confiança.

Quan María José Carrasco va morir ajudada pel seu marit, aquella frase em va assaltar. María José Carrasco tenia paciència i va confiar que la llei arribaria a temps per ella però quan va caure la legislatura va decidir que ja no podia esperar més i tot i saber a què s’enfrontaria el seu marit, li va demanar que l’ajudés a deixar de patir, li va demanar que l’ajudés a morir.

A l’Estat espanyol hi ha el 10 Comunitats Autònomes amb lleis de Mort Digna que teòricament garanteixen atenció a final de vida i cures pal·liatives universals. Lleis que sovint no s’han arribat a desenvolupar per falta de voluntat política.

El document de voluntats anticipades DVA, legal des de l’any 2000 a Catalunya, una de les grans fites aconseguides per DMD, l’han signat només un 2% de la població. Falta voluntat política per promoure la seva implantació.

Les lleis serveixen per protegir les persones més dèbils, sobretot quan són minoria perquè les persones que demanarien morir per eutanàsia en el nostre país seria poca si tenim en compte el que passa en els països en què l’eutanàsia ja és legal. Calculem que Catalunya serien unes 1.300 persones cada any, persones que ara no tenen aquest dret i moren en unes condicions que no són les que elles desitjarien. Falta voluntat política per legislar el dret a l’eutanàsia.

No ens agradaria arribar a la mateixa conclusió que Ángel Hernández, quan diu “Som un exèrcit desarmat davant d’una minoria política amb poder que es nega que el dret a morir dignament tiri endavant”.

No volem veure mai més com la llei d’eutanàsia es converteix en moneda de canvi entre els partits, com quan el 2017 Podem va presentar una llei que no va entrar discussió per l’abstenció del PSOE o la llei proposada pel PSOE el 2018 entorpida per les contínues interpel·lacions del PP i Ciutadans des de la taula del Congrés.

Lleis com la de l’eutanàsia, no han d’estar sotmeses als alts i baixos de picabaralles entre els partits, cal una visió transversal, honesta, per legislar i aprovar-la.

Catalunya a fet molts avenços en el camp del tractament de final de vida; des del terreny municipal amb el suport de molts consistoris a mocions de suport a la mort digna; des del Parlament amb  l’aprovació per àmplia majoria del desplegament de cures pal·liatives a tot el territori o per la creació de l’Observatori de la Mort, ja en funcionament des d’aquest mes d’octubre o de l’aprovació de la demanda de reforma del codi penal per despenalitzar el suïcidi assistit i finalment regular l’eutanàsia, ratificada el passat mes de juliol per tal que sigui la primera proposició de llei arribada de les Comunitats Autònomes que s’haurà de discutir a la propera legislatura.

Des de DMD ens felicitem per aquests avenços, molts d’ells aconseguits a partir de propostes fetes per la nostra associació.  Però ara cal una disposició ferma per desplegar a Catalunya, aquestes resolucions molt condicionades per les necessàries inversions per portar-ho a terme de manera efectiva.

I a nivell de Congrés, no volem, ni podem tenir més paciència, és urgent, hi ha persones que ho necessiten, per respecte a les persones malaltes, a les seves famílies i els equips mèdics que les atenen necessitem ja legalitzar l’eutanàsia.

Esperem i desitgem  que la proposta de govern d’esquerra que s’està plantejant en aquest moment a l’Estat espanyol, ens permeti disposar ja, d’un dret imprescindible, el de Morir amb Dignitat.

Etiquetes: ,