/  Drets cívics i socials   /  Per lluitar contra el virus… Regularització de les persones migrades!

Per lluitar contra el virus… Regularització de les persones migrades!

Durant aquests durs mesos de pandèmia, les persones migrades sense papers que viuen a l’estat espanyol suporten el confinament i les seves conseqüències socials i econòmiques com la resta de la població, però en pitjors condicions. La privació dels seus drets més bàsics, conseqüència de no disposar d’un permís de residència, les situa en una situació d’especial vulnerabilitat.

Tenen un difícil accés a la sanitat pública, ja que moltes d’elles manquen de Padró i/o Targeta Sanitària. Aquesta invisibilitat de la seva situació sanitària és un risc per a elles i per a tota la societat. Els seus treballs, quan els tenen, són inevitablement en l’economia submergida; per a ells no hi ha lloc per a la prohibició d’acomiadament, ni permís pagat, ni ERTO, ni cobrar l’atur. Moltes han perdut el treball a causa del confinament.

Un gran nombre de dones sense papers ni contracte, les treballadores domèstiques i de cures, juguen un paper imprescindible en aquests dies al tenir cura de la gent gran de grups de risc, fins i tot en contacte permanent diari quan treballen com interines i sense cap mena d’Equip de Protecció Individual (EPI). Els seus escassos recursos econòmics, a causa de la precarietat del seu treball, les obliguen a viure en habitacions compartides rellogades, fent impossible el manteniment de les distàncies de seguretat. Al mateix temps, ja que molts ajuntaments no reconeixen el padró sense domicili, les priva del dret universal al padró.

Quan sortir de casa només és possible en condicions molt concretes, la seva por a ser detingudes per la policia i a que actui d’acord amb la seva irregularitat administrativa està totalment justificada.

Totes aquestes circumstàncies les porten a afrontar el possible contagi en condicions d’inferioritat i d’exclusió social. Els mapes que detallen l’expansió de la pandèmia demostren que la població migrant és més vulnerable a la infecció i també a la mort. Protegeix a molts, en part, la seva joventut, però l’amuntegament i la desnutrició poden fer estralls entre ells.

D’altra banda, les circumstàncies excepcionalment greus que vivim converteixen en ridículs molts dels requisits legals per aconseguir els papers. Qui en aquesta situació de reculada i paràlisi de l’economia pot obtenir un contracte d’un any com exigeix el Reglament de la Llei d’Estrangeria?

L’emergència sanitària impossibilita les deportacions, per la qual cosa els CIEs, ja de per si insalubres, s’haurien de tancar immediatament alliberant les persones que encara són recloses en diversos d’ells.

L’aportació de la població migrant en la defensa de la societat front el virus seria d’enorme importància si es pogués produir sense la barrera de la manca de papers. Avui en dia es necessiten no només sanitaris sinó professionals de moltes altres branques imprescindibles per a la sanitat. La població migrada pot aportar la seva joventut, la seva experiència, els molts cursos que realitzen aquí i el seu innegable desig de treballar.

Aquestes mateixes consideracions són les que han portat al govern portuguès a decretar una regularització general per a totes les persones que estaven en procés de sol·licitud d’un permís de residència i així permetre a totes aquestes persones unir-se a la lluita contra el virus. Si es pretén que al virus el derrotem entre tota la societat només serà possible en condicions d’igualtat i no discriminació.

Aquest govern que es diu progressista i valent i que es va postular per millorar les condicions de vida de tota la població, ha de fer honor a tot això. No pot cedir a les pressions racistes de la dreta. Ha de regularitzar tots aquells sense papers sense cap dilació i així posar fi a la discriminació cap a aquestes persones i que situa a la societat en el seu conjunt en inferioritat de condicions en la lluita contra la pandèmia.

Des d’aquí fem una crida a totes les organitzacions socials, a totes les persones per construir una campanya per a la regularització de les persones migrades que viuen a l’estat espanyol. Perquè és de justícia i en aquestes circumstàncies, d’extrema necessitat.

Per això exigim:
1. L’empadronament d’ofici a totes les persones que visquin al municipi.
2. La regularització amb permís de treball sense necessitat de contracte de treball.
3. La concessió d’una autorització de treball sense necessitat de contracte als joves ex tutelats amb permís de residència.
4. Reconeixement immediat de la condició de refugiades, i el pas directe a autorització de residència en igualtat de condicions amb la resta de persones migrades.
5. Aplicació de l’article 127 entenent “quan hi hagi raons d’interès públic o de seguretat nacional…” és d’interès públic i social garantir els drets de tota la ciutadania passant per regularitzar, aquells que es troben en una situació administrativa irregular.

Pots adherir-te a la proposta aquí:??

Més info: https://www.facebook.com/pages/category/Nonprofit-Organization/Coordinadora-Obrim-Fronteres-331772537265034/

Etiquetes: ,