/  Drets cívics i socials   /  Manifest: “CASA NOSTRA, CASA VOSTRA”

Manifest: “CASA NOSTRA, CASA VOSTRA”

Des de la Fundació l’Alternativa us animem a adherir-vos a la campanya “Casa Nostra, Casa Vostra” (pots fer-ho clicant aquí)  una impulsada per entitats, associacions, actors del teixit cultural i persones que a títol individual volem donar resposta a la crisi migratòria més greu que viu Europa des de la II Guerra Mundial.

La guerra de Síria n’és el principal motiu però ni molt menys l’únic. Entre les persones que intenten creuar el Mediterrani, hi trobem gent escapant tan de guerres, com de la fam, com de les idees. A juliol de 2016, més de 3000 persones han mort ofegades batent qualsevol rècord anterior. I dels que aconsegueixen arribar a terra ferma, la majoria queden tancats en camps de refugiats -molts d’ells gestionats per militars- on veuen les seves vides aturades.

volem-acollir

Els estats membres de la Unió Europea, lluny de d’oferir una solució a la situació, el passat mes de febrer van signar un tractat amb Turquia que criminalitza la fugida dels que escapen. Les fronteres van quedar tancades i Europa s’ha convertit en una fortalesa. No n’entra ni un. I el que ho aconsegueix ho fa jugant-se la vida i buidant-se la butxaca en favor de les màfies. Aquestes polítiques de la UE esborren del mapa les vies segures i suposen que no entri ningú de manera segura i incentiven la mortalitat i el negoci de les màfies.

MANIFEST

Catalunya ha estat sempre terra d’inclusió, però no podem oblidar que en molts moments també hem estat rebuts en altres terres. A Catalunya convivim amb persones de la resta de l’estat, persones de totes les cultures, de tots els països i de totes les creences.

Més de 290 milions de persones han hagut de desplaçar-se forçosament de casa seva per conflictes armats, vulneracions dels drets humans, canvi climàtic i pobresa. Des de l’any 2000, i per culpa les polítiques europees de blindatge de les seves fronteres, més de 35.000 persones han perdut la vida intentant creuar el Mar Mediterrani, que s’ha convertit en un immens cementiri. L’any 2016 ha estat un dels més mortífers.

refugiatsEls estats membres de la Unió Europea, lluny d’oferir una solució a la situació, han restringit encara més el pas de les persones fins a tancar les fronteres i Europa s’ha consolidat com una gran fortalesa. N’entren amb comptagotes i qui ho aconsegueix ho fa jugant-s’hi la vida i buidant-se les butxaques en favor de les xarxes de tràfic de persones. Un cop arriben als nostres pobles i ciutats, corren el perill dels CIE, l’exclusió i el racisme. Aquestes polítiques de la UE incentiven la mortalitat i esborren del mapa les vies segures i legals. Per molt que s’apliquin mesures per frenar la immigració, les persones continuaran intentant arribar perquè els motius que les empenyen a fugir són molt més forts que els murs que es puguin trobar pel camí.

El setembre de 2015, L’Estat espanyol es va comprometre a rebre prop de 18.400 persones refugiades en un termini de dos anys. Malgrat les pèssimes condicions en què es troben aquestes persones, aquest compromís s’està incomplint a hores d’ara. D’aquesta manera, el govern espanyol, conjuntament amb altres estats europeus, vulneren sistemàticament el Dret internacional així com els compromisos adquirits amb la signatura de la Declaració Universal dels Drets Humans o la carta de Drets Fonamentals de la Unió Europea (UE), entre d’altres. L’acord entre UE i Turquia n’és un exemple flagrant.

Les competències en polítiques d’asil són estatals, però creiem que Catalunya i les seves institucions han de donar una resposta més clara i contundent davant el desplaçament forçat de persones més gran des de la II Guerra Mundial. Catalunya té competències en polítiques d’acollida i podria aplicar mesures per millorar-les i enfortir-les des d’ara mateix.

Si voleu signar el manifest pots fer-ho aquí

Video de la campanya

volem-acollir2