/  Ens adherim   /  MANIFEST PER L’ABSOLUCIÓ DE PAU JUVILLÀ

MANIFEST PER L’ABSOLUCIÓ DE PAU JUVILLÀ

El dilluns 22 de novembre, jutgen al diputat de la CUP-NCG i membre de la mesa del Parlament de Catalunya, Pau Juvillà, al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, imputat per un delicte de desobediència, per haver penjat un llaç groc a la Paeria, com a mostra de solidaritat amb els presos polítics.

La Fiscalia li demana vuit mesos d’inhabilitació i quatre mesos de multa a Pau Juvillà, que, en cas de ser condemnat pel TSJC, li suposarien perdre l’acta de diputat alhora que passaria a ser un tribunal, i no la ciutadania catalana, qui decideix qui pot ser escollit com a legítim representant.

Aquest judici suposa un atemptat contra el dret a la llibertat d’expressió. És per això que exigim a través d’aquest manifest de suport l’aturada del procés judicial, l’absolució de Pau Juvillà i la fi de la repressió contra la dissidència política.

Des de la Fundació ens adherim i compartim el manifest següent:

Pau Juvillà, membre de la Mesa del Parlament de Catalunya, serà jutjat el proper 22 de novembre per una causa que compromet la llibertat d’expressió. En la seva etapa com a regidor a la Paeria de Lleida, el nostre company en una decisió col·lectiva va desobeir els advertiments de la Junta Electoral i va mantenir el llaç groc que exhibia la finestra del seu grup municipal de la Crida per Lleida-CUP, també durant el període electoral.

La Fiscalia li demana vuit mesos d’inhabilitació i quatre mesos de multa que, en cas de ser condemnat pel TSJC, li suposarien perdre l’acta de diputat alhora que passaria a ser un tribunal, i no la ciutadania catalana concretament de la demarcació de Lleida, qui decideix qui pot ser escollit com a legítim representant.

Amb aquesta espiral repressiva contra càrrecs electes de l’independentisme català per exercir drets democràtics, com posar les urnes, permetre debats en seu parlamentària o exercir la llibertat d’expressió, l’Estat espanyol cerca eliminar la dissidència a qui no pot guanyar per vies democràtiques, ja que les formacions independentistes conformen la majoria absoluta al Parlament, del que és membre de la Mesa en Pau Juvillà. Així mateix, la repressió contra els nostres legítims representants forma part d’una estratègia de la por que afecta vora 4.000 persones represaliades i dóna mostra de la demofòbia que es practica a l’Estat Espanyol.
Per una banda, els llaços grocs fan referència a la repressió exercida pel govern i la judicatura espanyola – violència policial, empresonaments i exili forçat – com a resposta a la celebració del referèndum d’autodeterminació de Catalunya de l’1 d’octubre del 2017. El fet de no permetre exhibir-los forma part, també, de l’onada repressiva envers la Generalitat de Catalunya, el moviment independentista i qualsevol moviment de protesta que hagi defensat el legítim dret a l’autodeterminació del poble català.

La desobediència a mandats legislatius que es consideren contraris als drets fonamentals, és un pilar de les societats democràtiques, i el gest d’en Pau Juvillà no es pot considerar un símbol partidista tal com argumenta la Junta Electoral Central ni la Fiscalia en la seva acusació. Com ja hem esmentat, representa el clam contra la repressió, una causa que agrupa partits polítics de signe diferent i que junts representen la majoria de l’electorat català. És convenient recordar aquí, que el mateix Consell d’Europa, a través d’una gran majoria dels parlamentaris que componen la seva Assemblea, va aprovar el passat mes de juny un informe, en el qual es demanava l’alliberament dels presos polítics i la fi dels processos d’extradició de les persones exiliades. I encara concretava més i també demanava “abstenir-se de sancionar els successors dels empresonats per accions simbòliques que només expressen la seva solidaritat amb els detinguts”, en referència al President Quim Torra, inhabilitat arran d’un cas molt similar al del nostre company Pau Juvillà.

Per altra banda, la Junta Electoral Central (JEC) sí que es podria considerar un òrgan partidista, atès que els seus membres són escollits pels partits majoritaris espanyols, ja sigui directament mitjançant el Congrés de Diputats, ja sigui indirectament a través del Consell General del Poder Judicial, els membres dels quals s’escullen també al Congrés i que venen avalats per acords del PP amb el PSOE. Són aquests membres els que polititzen un òrgan administratiu com és la JEC i l’utilitzen per perseguir adversaris polítics.

Que un diputat democràticament electe pugui ser inhabilitat per haver mantingut un llaç groc durant un període electoral és, a ulls de qualsevol persona amb valors democràtics, un atac a la llibertat d’expressió. Conseqüentment, demanem l’aturada del procés judicial i l’absolució de Pau Juvillà.

ADHEREIX-TE A LA CAMPANYA DE SUPORT A PAU JUVILLÀ! Aquí: https://deixeunosenpau.cat/

Comentaris, opinions, informació addicional: 1

• M. Teresa Roig