/  Món i solidaritat   /  Processos Constituents: La Constituent a Veneçuela

Processos Constituents: La Constituent a Veneçuela

El passat dimecres 14 de juny la Fundació va coorganitzar amb el Casal de l’Alba i l’Associació d’Estudiants Progressistes (AEP) i amb la col·laboració d’Universitat de Barcelona i GRECS una xerrada sobre La Constituent a Veneçuela.

Els ponents Albert Noguera, jurista, politòleg i professor de la Universitat de València i Víctor Ríos, historiador i investigador del Centre d’Estudis sobre Moviments Socials de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, acompanyats per Manel Delgado, Catedràtic d’antropologia de la Universitat de Barcelona i Paula Quílez, estudiant de Ciències Polítiques i membre de l’AEP, van explicar el procés constituent que segueix el país. Davant l’atac imperialista a Veneçuela no podem mostrar-nos indiferents i és necessari donar informació real enfront de la informació manipulada de molts mitjans de comunicació imperialistes.

Publiquem un petit resum del contingut de la xerrada escrit per Adelina Escandell, mestra i psicòloga jubilada, Presidenta de la Fundació.

Dimecres 14 la Fundació l’Alternativa, el Casal de l’Alba i l’AEP van organitzar amb la col.laboració de  la Universitat de Barcelona, la xerrada-debat : «Processos constituents; la Constitució a Veneçuela» en què hi van intervenir Albert Noguera, jurista i politòleg, professor de la Universitat de València i Victor Ríos, historiador e investigador del Centre d’Estudis sobre Movimients Socials de la Universidad Pompeu Fabra de Barcelona.

L’objectiu era donar elements científics per intervenir sobre la manipulació informativa que s’està donant de la situació d’aquest país.

Albert Noguera, va situar les bases jurídiques del procés constituent. I va donar arguments a favor de la constitucionalitat d’ aquest procés.

Destaquem els objectius que proposa el govern veneçolà per aquest procés:

– Una constitució per a la pau

– Sistema econòmic post petroli

– Estat de benestar social

–  Potenciar el sistema de justícia i protecció del poble

– Noves formes de democràcia

– Política exterior sobirana

– Identitat cultural

– Garantia de futur

– Preservar la vida

També va situar que la constitució del 99 desplaçà el poder del legislatiu cap a la societat civil; això comporta que en un cas d’enfrontament govern-oposició, en lloc de donar-se al si del Parlament, es desplaça al carrer.

Molt interessant, l’explicació del concepte «post veritat», que afecta com es dóna la informació sobre Veneçuela, però també d’altres conflictes del món. Representa que té més importància el sentiment subjectiu que no la informació objectiva i d’aquesta manera es va construint l’opinió pública.

Davant d’aquesta situació- va acabar- cal la solidaritat internacional si  volem que el poble veneçolà pugui exercir la seva sobirania.

Victor Ríos, va començar la seva intervenció, on havia acabat l’Albert. «Cal treure’s de sobre la propaganda de guerra que elaboren les grans corporacions mediàtiques»  i també la mentalitat colonialista i eurocèntrica amb què ens situem davant la realitat dels altres llocs del món.

Veneçuela és un país amb una especificitat pròpia en el conjunt llatinoamericà, amb un rendisme petrolier i el paper de l’estat «màgic».

L’aparell militar dels EEUU és mou per interessos concrets que podríem resumir «retorno al patio trasero». Davant la incertesa de  seguir controlant els recursos naturals en moltes parts del món, vol poder utilitzar tranquil.lament dels que disposa Veneçuela. La lluita pel control dels recursos és evident.

L’oposició es confronta davant aquest procés constituent i ha adoptat una estratègia d’escalada violenta amb els guarimberos que actuen amb tàctiques de terrorisme urbà.  Els interessa, aconseguir morts i deixar estadístiques que el govern no controla la situació.

En el context de desinformació que ja s’havia comentat, en aquestes manifestacions, només donen accés a la premsa opositora.

Davant la convocatòria del procés constituent, s’han agreujat els atacs violents. I l’escalada de desinformació. És evident que a l’oposició no li interessa que s’acompleixi el primer objectiu que era : «Una constitució per a la pau»

Adelina Escandell

Si voleu saber l’estructura de l’assemblea constituent, podeu llegir aquest article de Humberto Márquez, Corresponsal del seminari uruguià Brecha en Caracas, Venezuela.