/  Feminismes   /  Reflexions sobre la 3ra Conferència Internacional Marxista Feminista

Reflexions sobre la 3ra Conferència Internacional Marxista Feminista

Aquest passat 5, 6 i 7 d’octubre hem estat a la 3rª Conferència Internacional Marxista Feminista, a la Universitat de Lund (Suècia). Organitzada des de la Fundació Rosa de Luxemburg i Transform!europe, cada dos anys es troben prop de 300 persones per parlar dels feminismes des d’un abordatge marxista.

La conferència s’organitzava de manera que a l’inici i al final d’aquesta, estaven plantejades taules rodones obertes a plenari. Entre els tallers i els debats, es situaven uns mòduls d’una hora cada un, anomenats “keynote” que situaven informació clau sobre temes que després tractaríem als tallers o que ens ajudaven a entendre el context social a Suècia.

El divendres va tenir inici amb un curt mòdul en plenari a càrrec de la doctora Gayatri Chakravorti Spivak. Després, vam seguir amb una taula rodona, oberta també a plenari, on iniciàvem l’aproximació del Marxisme Feminista a Suècia i els països Nòrdics. L’oferta en l’elecció dels tallers era força àmplia, sempre en un marge entre 5 i 7 opcions diferents.

En els tallers s’abordaven temes com l’intersecció entre treball, producció i reproducció; transformació del futur a través de l’anàlisi del passat; ecofeminisme; lideratge i organització feminista; el bé comú i les tasques de cures; apropaments marxistes feministes al dret; polítiques de la solidaritat transnacional; aproximacions teòriques des del lesbianisme feminista i marxista; justícia transnacional i desigualtat de gènere; etc.

Una de les xerrades, era interessant en tant que parlava de l’anàlisi del passat com element de construcció de la identitat del present i eina per preparar el futur. Des de l’abordatge del “Memorial Work”, mètode d’investigació, podem analitzar com expliquem els records, quins sentiments i idees se’n desprenen i com això afecta clarament al que som ara.

Aprenem a recordar d’una manera específica. Si canviem la manera com recordem, trobem eines que ens ajuden a construir un futur. Els sentiments que recordem que vam sentir i allò que no recordem, o que recordem i no expliquem, són alguns elements que ens poden ajudar a reescriure el passat d’una altra manera. Així trobar les fortaleses per construir un futur empoderador

Encara més interessant, quan apliquem aquest mètode a un anàlisi col·lectiu. Com construïm el record de la vaga del 8M? El construïm des de un record positiu, fort, valent i actiu? O el construïm de manera que fem evident allò que ens va mancar? Com ens condiciona això en el present?

Totes aquestes preguntes ens van fer rumiar durant tot el cap de setmana, i les vam acompanyar amb altres tallers, activitats, conferències i converses que van enriquir l’estada a Lund.

Pel que fa a la cloenda de la conferència ens oferia la possibilitat també d’escoltar una taula rodona oberta a plenari amb la presència de totes les ponents que havien participat de les càpsules “keynote”.

Des de la Fundació l’Alternativa agraïm enormement la possibilitat d’haver pogut participar d’aquest esdeveniment. El programa era força interessant i enriquidor, i també ho ha estat compartir experiències amb persones d’indrets ben diferents.

Si voleu més informació, us recomanem que visiteu aquest enllaç, on podreu trobar el programa d’aquest any i els vídeos de les passades edicions.