/  Món i solidaritat   /  Els i les sahrauís, 45 anys de lluita

Els i les sahrauís, 45 anys de lluita

Toni Guirao, activista dins del món de la solidaritat i la cooperació amb el poble sahrauí a través de la Federació ACAPS, escriu l’article següent explicant la llarga lluita que els i les sahrauís porten des de fa més de 45 anys per la seva llibertat.

Algú dirà que són alguns més de 45 i tindrà raó. El Frente Polisario, va néixer el 1973 i abans que aquest es fundés i podríem parlar de les accions encapçalades per Basiri, mort l’any 1970, una mort encara no aclarida, després d’unes manifestacions en les que es reclamava la independència dels sahrauís.
Així com també podríem parlar de la voluntat dels i les sahrauís de deixar de banda el tribalisme i treballar conjuntament per tal de crear una identitat nacional pròpia, projecte que es manté viu avui en dia tot i les dificultats, la repressió, l’exili i a una comunitat internacional que no acaba d’exercir com a tal, obligant el Marroc que ocupa gran part del territori de forma il·legal, a abandonar-lo i permetre, finalment, un referèndum d’autodeterminació, que haurà d’estar garantit per la ONU i la potència colonial, Espanya.
Aquest any 2020 sembla ser que moltes coses estan canviant. Els quasi 45 any d’ocupació i exili han portat els i les sahrauís a una situació límit i preocupant, que lluny de fer-la caure en la desesperació o el desistiment, s’afronten des de la societat civil sahrauí amb noves accions que tenen com a finalitat de garantir la seva sobirania sobre el territori de la República Àrab Sahrauí Democràtica.
El passat mes d’agost, el govern sahrauí, en la línia de reivindicar la seva sobirania sobre el territori, iniciava una nova estratègia de reconstruir i ocupar les zones lliures del Sàhara Occidental, aquelles que controla el Frente Polisario (un 25% del total) programant una important inversió en infraestructures, que des de llavors ha comptat amb el suport de la Federació ACAPS i del conjunt les entitats solidàries de Catalunya i Espanya, a més d’amplis recolzaments internacionals.
En aquesta línia també cal considerar les accions de bloqueig de la societat civil sahrauí del pas fronterer d’El Guerguerat, situat a la frontera entre el Sàhara Occidental i Mauritània i que el Marroc intenta utilitzar il·legalment per tal de donar pas al seu comerç a la zona però també permet bloquejar el comerç de diverses empreses franceses i espanyoles que operen il·legalment amb les matèries primeres sahrauís, explotant-les, moltes vegades, de forma quasi clandestina i saltant-se la legislació internacional que no ho permet.
Aquests dies, a més, s’ha aprovat, pel Consell de Seguretat de la ONU, una nova pròrroga de la MINURSO, la Missió Internacional de les Nacions Unides per al Referèndum al Sàhara Occidental, que des de 1991, actua al territori amb una inoperància manifesta. En aquest procés, els i les sahrauís han insistit en que aquesta missió ha de garantir, de forma urgent, l’autodeterminació del Sàhara Occidental, superant el bloqueig persistent del Regne del Marroc i ha de garantir la defensa dels Drets Humans de la població civil sahrauí, que viu als Territoris Ocupats. Drets que són violats constantment per les forces d’ocupació marroquines.
Des de Catalunya, evidentment, recolzem les accions pacífiques dels nostres germans sahrauís destinades a garantir el seu dret d’autodeterminació i a ocupar el seu territori de forma lliure.
En aquest procés és imprescindible acompanyar aquestes accions, donant-les suport i difusió. Cal donar suport al Frente Polisario i al govern de la R.A.S.D., però sobretot a la societat civil sahrauí, que les afronta amb determinació i com una nova oportunitat d’aconseguir el seu objectiu principal com a poble: el seu dret a la autodeterminació.
També volem constatar que les persones i associacions que cooperem amb els i les sahrauís, han d’anar més enllà de la solidaritat i que ens involucrem en recolzar i a informar respecte aquest conflicte, davant dels poderosos intents de mantenir-lo amagat, fet que facilitaria, encara més, la repressió dels i les activistes que viuen sota ocupació marroquina i el bloqueig dels i les refugiades, que 45 anys després, resisteixen als Campaments de Refugiats Sahrauís de Tinduf.
No podem oblidar-nos de ressaltar la vitalitat de la resistència dels i les refugiades sahrauís, davant els intents de fer-les desistir de tornar a la seva terra. Intents que van del bloqueig polític als que intenten deteriorar el seu dia a dia arribant a negar-los el menjar a que tenen dret.
Volem destacar la lluita diària de les persones que lluiten als Territoris Ocupats en la defensa dels Drets Humans i dels drets del poble sahrauí, arribant a posar en perill la seva vida, davant la repressió marroquina.
També us volem recordar la responsabilitat d’Espanya en aquest conflicte, ja que un dia o altre haurà de liderar el procés d’alliberament dels sahrauís, actuant com el que encara és: la potència colonial reconeguda per la comunitat internacional.
Volem recordar la inoperància de la ONU i de la seva missió internacional a la zona, la MINURSO, fet denunciat, fins i tot, per països com a la República Sud-africana o Rússia, dins del Consell de Seguretat.
Us animem a donar suport a la causa del poble sahrauí, tal com ho heu fet fins ara. A que ens ajudeu a donar difusió a un conflicte que molts volen que sigui invisible. Que ens ajudeu en la defensa dels drets humans i com a poble, dels nostres germans i germanes sahrauís.

Toni Guirao
Federació ACAPS