/  Béns comuns   /  Una visió personal del negacionisme

Una visió personal del negacionisme

Antoni Vicente, informàtic, ex-president de memòria Parets i membre  d’Amical Brigades, ens escriu aquest article sobre el negacionosme.

La pandèmia del COVID-19 ha portat el naixement d’un nou moviment, el negacionisme, que costa d’entendre. Per una banda planteja un argumentari anti-globalització, denunciant la influencia de les grans indústries farmacèutiques en les institucions nacionals i internacionals però per l’altra banda defensa un marc ideològic basat en la defensa de l’anomenada llibertat individual i el paper de l’Estat-Nació com aglutinador dels anhels de tota la ciutadania. El principal referent d’aquest moviment és Donald Trump i obté el suport de totes les marques de l’extrema dreta internacional, per tant, és important fer un anàlisi de la situació que ens permeti esbrinar si es tracta d’un moviment transformador o reaccionari.

El negacionisme es nodreix de persones amb interessos dispersos (teràpies alternatives, espiritualitat, ovnis, chemtrails, terraplanisme, annunakis i conspiracions vàries), que parteix de la hipòtesi d’un món dualista, polaritzat en dos grans corrents globalistes i conspiracionistes.

Els globalistes estarien liderats per George Soros, i gestionarien el sistema actual, anomenat Màtrix, amb el club Bildemberg, OMS, Bill Gates, governs, metges, farmacèutiques i tothom que hagi estat implicat en la globalització mentre que els conspiracionistes, liderats per Donald Trump estarien organitzats en un grup secret, anomenat Q, que agruparia científics, militars polítics rebels a la globalització i tindrien el suport de totes les marques de l’extrema dreta mundial.

El seu argumentari es basa en la falsedat de la pandèmia, per tant la mortalitat produïda podria ser deguda a l’envelliment de la població, a patologies múltiples, per l’estat d’angoixa del confinament i la por generada pels governs i mitjans de comunicació aliats de la Màtrix. Les seves teories son diverses i totes elles tenen el fil conductor d’una conspiració mundial dels globalistes per reduir la població i sotmetre als supervivents mitjançant substàncies inoculades a la població per mitjà de les vacunacions massives.

Creen falses noticies, sempre alarmistes, les difonen per xarxes socials utilitzant a persones influents en els diversos àmbits, que és la mateixa tècnica que va portar Donald Trump i Jair Bolsonaro al poder. La crítica repetitiva als mitjans de comunicació, als governs i a la medicina, potencia la seva imatge de grup alternatiu i oprimit per posseir un coneixement superior.

Les seves mobilitzacions arreu del món, tenen recolzament de l’extrema dreta. En el cas d’Espanya mostren banderes nacionals, qualifiquen el govern de social-comunista, creuen que els pressupostos sanitaris autonòmics són un robatori del polítics, es a dir, que malgrat nodrir-se de persones molt diferents i sovint benintencionades, els discursos deriven a posicions dretanes fins el punt en que en alguns països, el negacionisme ha demanat a l’exèrcit l’execució d’un cop d’estat. Cal destacar una corrent del negacionisme que considera les polítiques de igualtat de gènere i drets LGTBI com a part fonamental de la conspiració de la Màtrix ja que la pèrdua de la masculinitat afavoriria una població més submisa,

El negacionisme està aquí i no convé fer-hi broma perquè reflecteix el malestar real de la població per la gestió sanitària de la pandèmia, que no ha estat modèlica, però una cosa és la critica argumentada i legítima al sistema polític i sanitari i un altra molt diferent és el relat negacionista
que ens invita a participar en un joc de rol entre líders neo-liberals bons contra líders neo-liberals dolents, que no aporta cap alternativa científica, econòmica o política, que no té lideratges clars i que està farcit d’elements reaccionaris que viuen de crear alarma a les xarxes socials

Segur que les claus d’aquest debat, tenen relació amb la submissió del poder polític al poder econòmic, que ha afavorit massives retallades i privatitzacions de serveis socials. Unes retallades que posen en perill drets essencials com la sanitat, educació, habitatge, treball i pensions, unes retallades que impedeixen una vida plena i digne a les persones de classe treballadora.

M’agradaria fer un suggeriment als negacionistes que penseu de tot cor, que cal canviar al món. Si voleu acabar amb la Màtrix, exploreu els moviment socials, la Marea Blanca per la sanitat pública, la Marea Groga per l’educació, la PAH per l’habitatge, el Sindicat de llogaters, els sindicats estudiantils, el moviment feminista, la UCFR, els Iaioflautes i tant d’altres; ajunteu-vos amb ells, escolteu-los, intenteu entendre les seves lluites i al final podreu jutjar si el que us proposa Donald Trump i uns quants Youtubers influents és un camí d’alliberament o d’esclavatge.